« سوژه سوخته | صفحه اصلی | بازگشت گودزیلا! »

سنگسار، عشق، خیانت و چیزهایی از این قبیل

November 11, 2006 03:27 PM

آقای هنوزآبادی در یادداشتش درباره مساله سنگسار به یکی دو نکته اشاره کرده که به اختصار در حد مقدوراتم به آنها می‌پردازم.

اول این‌که حکم سنگسار برای موارد زنای محصنه صادر می‌شود. زنای محصنه هم یعنی این‌که زن شوهردار یا مرد زن دار با کس دیگری رابطه جنسی برقرار کند. حد و حدود این رابطه جنسی هم بر اساس ?قه شیعی که مبنای قانون مجازات اسلامی است تعری? دارد.

دوم این‌که اثبات زنای محصنه کار آسانی نیست. یا باید خود شخص اقرار کند. که اگر هر وقت اقرارش را پس بگیرد امکان است?اده از اقرارش به عنوان مستند حکم منت?ی است. یا باید چهار شاهد عادل هر دو ن?ر را حین ارتکاب این عمل(که اینجا هم کلی اما و اگر وجود دارد که در چه شرایطی دقیقاً دیده شده باشند) ببینند و هر چهار شاهد با هم در دادگاه حضور پیدا کنند و به این امر شهادت بدهند.

خودتان مستحضرید که ?راهم شدن جمیع این موارد چه کار نادری است. من از دوستانی که دستشان به کتب ?قهی می‌رسد خواهش می‌کنم این موارد را جزیی‌تر شرح بدهند.

آقای هنوزآبادی می‌?رمایند که ظاهرا مدت هاست این حکم حتی اگر هم صادر شده، عملی نشده است.

به اطلاع آقای ایشان تل?نی رساندم و اینجا هم به اطلاع خوانندگان اینجا می‌رسانم که دستور توق? این حکم را چندین سال پیش آقای شاهرودی به خاطر ?شارهای بین‌المللی و تلاش‌های نهادهای حقوق بشری داخلی و خارجی صادر کردند اما اردیبهشت امسال در شهر مشهد دو مورد حکم سنگسار اجرا شده است. بنابراین در شرایطی که برخی دولتمردان به سیم آخر زده‌اند و می‌گویند نظر دنیا برای ما ارزشی ندارد و مایل‌اند به زیست جزیره‌ای برگردند دور از انتظار نیست که اجرای این حکم هم  با است?اده از این ?ضا آسان‌تر شود.

باز هم نوشته‌اند: ما می دانیم قانونی که پشتوانه مردمی نداشته باشد ، یا مردم نسبت به اجرایش حساسیت داشته باشند، دیر یا زود به قانون ?راموش شده تبدیل می‌شود . بسیاری از قوانینی که در ایران عمل می‌کند و بخشی از روشن?کران با آن مخال?ت دارند ، برای مردم قابل توجیه و حتی قابل د?اع است .

حر? ایشان بسیار دقیق است اما در این مورد خاص آیا ا?کار عمومی در سال‌هایی که این حکم اجرا نمی‌شده است به وجهی من الوجوه برای اجرای مجدد آن اظهار تمایل کرده‌اند یا از ?قدان آن شکایت کرده‌اند؟ من هم مثل دوست بزرگوارم پاسخ دقیقی برای این سوال ندارم اما باید بگویم علی‌القاعده اجرای حکم سنگسار باید توسط مردم و در ملا عام برای عبرت عموم صورت بگیرد و نمی‌توان مثل اعدام در یک چهاردیواری اجرایش کرد. اما طبق گزارش‌های دریا?تی از شاهدان عینی حکم سنگسار این دو ن?ر که در مشهد انجام شده در ملا نه چندان عام صورت گر?ته است. در شرایط مخ?ی و تنها با اطلاع‌رسانی به برخی ا?راد خاص و در محلی خارج از شهر . اگر حساسیت ا?کار عمومی نبود این حکم هم مثل اعدام در میادین شهرها صورت می‌گر?ت.

در شهر اهواز که ناامنی مشکل جدی مردم است دیده‌ام که حکم قطع ید سارقان با اعلام عمومی انجام می‌شود و خب مردمی هم که از ناامنی جانشان به تنگ امده و دلیل ناامنی را حضور این ا?راد می‌دانند و بس با اشتیاق به تماشا می‌روند.

شادی صدر از وکلای زنان محکوم به سنگسار می‌گ?ت در س?ری که به نقده داشته از مردم شنیده که چند وقت پیش در شهرشان زنی را سنگسار کرده اند و آنها معتقد بودند از وقتی که آن زن سنگسار شد، بلا ا?تاد توی شهر ما و برکت از شهر ر?ت. خب این هم یک نوع از اعتقادات همین مردمی است که ا?کار عمومی را شکل می‌دهند دیگر؟!

در مورد گ?تگو با مردم به زبان خودشان البته حق با علی سیدآبادی است. خوشبختانه او راه‌هایی هم ارائه کرده که برای دوستان ?مینیست من کاربردی‌تر هستند.خواهی نخواهی زیستن در یک جامعه مذهبی می‌طلبد که استراتژی‌هایمان را با همین جامعه منطبق کنیم. هر چند پذیر?تن کارآمدی این استراتژی‌ها تلخکاممان کند.

در وبلاگ یکی از دوستان مدتی پیش می‌خواندم که در توجیه ات?اقی که منجر به حکم سنگسار می‌شود از عشق نوشته بود و از منظر عاشقانه به د?اع از کسانی پرداخته بود که مرتکب این جرم شده‌اند. عشق البته توجیه قشنگی است. اما بگذارید یک‌بار مساله را مرور کنیم. آقای ال? با خانم ب ازدواج کرده است و در عین تعهدی که شرعاً و عر?اً به او داده دل و دینش را به خانم جیم می‌بازد. اگر خودتان را هر سر این مثلث بگذارید کار سختی در پیش دارید و از آن سخت‌تر ان است که به جای خانم ب باشید.کسی که به پای تعهدش مانده است و طر?ش نه!

به نظرتان آقای ال? چه باید بکند؟

خانم ب چه باید بکند؟

خانم جیم چطور؟

می‌توانید جای خانم و آقا را عوض کنید که از نظر انسانی باز هم ت?اوتی نمی‌کند ولی از نظر قانونی یک ت?اوت کوچک هست. ?رق قضیه اینجاست که آقای ال? در مثال ما می تواند هر وقت خواست همسرش یعنی خانم ب را طلاق بدهد  و به روابط عاشقانه‌اش با خانم جیم بپردازد یا حتی بدتر از آن با ح?ظ ازدواجش با این توجیه که حلال خدا را حرام نکرده به عشق دو و سوم و چهارمش برسد. ولی اگه خانم ب عاشق آقای مثلاً دال بشود و بخواهد طلاق بگیرد، باید هزار سال بدود آیا بتواند طلاق بگیرد آیا نتواند!

لط?اً برای هر کدام از سوال‌های بالا به جای احساساتی شدن به یک پاسخ انسانی برسید. گو اینکه آن اشاره تاریخی هم سرجایش هست که اگر بنا باشد اولین سنگ را کسی بزند که خودش بی گناه باشد دیگر سنگ اندازی باقی نمی ماند.

 

پ.ن. من این یادداشت را وقتی نوشتم که هنوز پست تازه هنوز را نخوانده بودم. اما حر?‌های من کماکان سرجایش هست.

 

masoome naseri | 03:27 PM

 

نظرخواهی

samanam be onvane yek IRANI ke kherad ro ghabl az tasmim giri pishe mikone mitonam begam in khozabalat marobot be aghayede malikhoyai eslame ahrimani ke faghat amsale aghayon v khanomai ke to hozeha ya maktab khoneha tahsil karde bashand ray be mojazate ghire ensani in gone afrad midehand

ارسال شده توسط: saman rezai در ساعت November 8, 2007 06:22 PM

درسه صورت یک زن شوهر دار دست به خیانت میزنه 1. ذاتا بد باشه 2. ?قر مالی داشته باشه 3 کمبود محبت داشته باشه ودر اخر بخواد در مقابل خیانت شوهر انتقام بگیره

ارسال شده توسط: shohreh در ساعت October 9, 2007 03:52 PM

in jemaat doros shodani nist ba harf zadan chizi dorost nemishe khodetoono gool nazanid age eslahat mikhayd bayad be harfatoon amal konid

ارسال شده توسط: pixy در ساعت August 7, 2007 09:35 PM

سنگسار آره یا نه حکمی که ما اجازه نداریم درباره اون نظر بدیم .اما قوانین ثانویه و اجتماعی تمدن قدرتمند ایران، شاید بتونه خواسته زنان روشن?کر امروز که دیگه جاشون ته مطبخ و صندوقخانه ها نیست و در برخی موارد گوی میدان را مردان-محق آزادی-ایران ربوده اند را تامین کند.روزی که آقایان کارمند بودن خانمهارو یکی از شرایط اصلی ازدواجشان قرار دادند باید این را هم میدانستند که زن امروز زن مطبخ نشین ظلم پذیر نیست،در مقابل هر وظی?ه حقوقی هم وجود دارد.البته منظور سخن این نیست که زنان همچون مردان چندین ازدواج داشته باشند بلکه زن هم برای تائین مسیر زندگی خود حقی دارد ،میتواند هر زمان که مصالح زندگی اش امکان ادامه زندگی با همسرش را نداشت این ارتباط را قطع کند،تا تحت شرایط جبر دست به اعمال منا?ی ع?ت نزند.همگی میدانیم که انسان جایزالحطاست و شرایط بیرونی بر آن تاثیر گذار است ،هیچکس که نداند آقایان خوب میدانند(اثبات این حر? این است که چون وضعیت ظاهری خانمها بر آقایان تاثیر گذار است خانمها ملزمند شرایط ظاهریشان را در جامعه طوری ترتیب دهند که بر آقایان تاثیر نگذارد، با چشم پوشی از اینکه دین مقدس اسلام اقایان را به چشم پوشی بر نوامیس مردم توصیه ?رموده ) همان شرایط اجتماعی بر خانمها هم تاثیر گذار است در حالیکه حق از آنان ستانده شده است. خانمها حقی برابر آقایان نمی خواهند و این امکان پذیر نیست اما مساوات قابل اجراست . البته نه مساوات تحری? شده به ن?ع آقایان ،مساوات به معنی واقعی حقوق متمدن انسانی .

ارسال شده توسط: JAGUAR در ساعت August 4, 2007 09:42 AM

man ik chiz faght migoiam baid dast dar dast ham dad va nasl akhund ra bardasht

ارسال شده توسط: mehrdad در ساعت July 23, 2007 02:05 PM

مهم این که جون انسانی گر?ته شده وبه شکلی کاملاً وحشیانه ای!!!؟مگه به گ?ته ی بزرگان اسلام دین رحمت و برابری محبت و... نیست؟مگه قانون ما قانون مجازات اسلامی نیست !برطبق ههمین قوانین نمیشد درمجازات این آدم تخ?ی? قائل شد؟؟؟!!!پس چرا این طور نشد؟هد? از مجازات این آدم چیز دیگه ای بوده

ارسال شده توسط: نوژن در ساعت July 16, 2007 09:19 PM

ta roozi ke in eslame nangin dar iran hast jenayat ham hast nang bar mellati ke pas az 1400 sal doshmane farhange khod ra nashnasad!!zenaye mohsene che kooftiye chetor mard mitavanad ba sighe va taadode zojat har ghalati bekonad zan sangsar!!!! dar jameehye goosfandan hokoomat ba Gorg hast!!!!!
.............................
میم نون: همین ادبیاتی که شما است?اده می کنید هم نشانه خوبی نیست دوست عزیز!

ارسال شده توسط: AFSOON در ساعت June 27, 2007 04:43 PM

salam man ham veblogi daram ke be masaele zanan mipardazad lotfan bebinid :http://donyayebehtar.blogfa.com

ارسال شده توسط: f j در ساعت June 24, 2007 02:25 AM

قوانيني كه اكنون است?اده مي شود به درد همان 1400 سال پيش مي خورد

ارسال شده توسط: hossein در ساعت June 18, 2007 10:58 PM

غربي ها با توجه به ليبراليسم خودشون دارن حر? ميرنند واز اين كه يك چنين كسي با اين جرم به اين مجازات برسه متعجب هستند.ولي ما ميدانيم كه اين مجازات يك ابزار تهديد است و همين طور حكم شرابخواري يا زنا يا ...براي اين كه اين موضوعات در جامعه عادي نشوند و شيوع پيدا نكنند و تازه همان طور كه دوستان گ?تند اثباتش هم سخت است.
.........

ارسال شده توسط: وحيد عباس زاده در ساعت June 18, 2007 08:54 AM

اگرمن به جاي خانمي كه عاشق شده بودم نمي گذاشتم كه كار به اينجاها بكشه وقتي كه كشيد مجبورم به نحوي اين عشق روادامه بدم حتي اه شده باتل?ن كردن ولي خوب اون هم مشكلات خاص خودش روداره اصلا چربايد شوهر زن اينقدربدباشه كه زن مجبوربشه به جاي عشق شوهرش عشق يه بيگانه روتودلش نگهداره واقعا چرا؟
...
میم نون: برای این چرا شونصد تا جواب مختل? وجود داره.

ارسال شده توسط: مريم در ساعت June 7, 2007 02:50 AM

یادمه تو کتاب توتم و تابوی ?روید یه بار راجع به زنا خونده بودم که:

وقتی که ماجرای مذ بور در قبیله تاتائی در گال جدید جنوب ات?اق می ا?تد مرد را می کشند!!!(باز صد رحمت به قوم تاتائی) اما زن را یا گاز می گیرند یا بدنش رو با ضربه های نیزه سوراخ سوراخ می کنند و یا بعضی موقع ها هر دو تا اینکه بمیره یا به حالت مرگ و نزع بی?ته...علت الینم که زن رو جا به جا نمی کشندم اینه که ممکنه تحت ?شار این کار رو انجام داده باشه...


داشته باشین حالا که اون قبیله nسال قبل از اینکه ?روید این کتابو بنویسه وجود داشته و ما حالا در قرن 21 در ایران عزیز که ا?تخارمون
......
میم نون: جالب بود مرسی

ارسال شده توسط: niloofar در ساعت June 7, 2007 12:49 AM

احکام الهی تا قیام قیامت قابلیت اجرادارند.مخصوصا احکام مسلم دین مبین اسلام
....
میم نون: در طول تاریخ بسیاری از همین احکام مسلم تغییر و تحول پیدا کرده اند

ارسال شده توسط: saied در ساعت May 22, 2007 09:37 AM

سنگسار از اعمال وحشيانه اعراب است كه تا اسام در اين مملكت هست اين احكام به اصطاح قانون شده هم هست پس بگو ...آخوند و ...خميني خون خوار كه جرات نكرد براي يكبار صحنه سنگسار را به مردم نشان دهدتا اسلام ناب محمد نمايان گردد.
.......
میم نون: ببخشید من کلا از ?حش خوشم نمی آد

ارسال شده توسط: aa در ساعت May 16, 2007 03:38 AM

معصومه جان، چند پرونده در ایران بود که مرد زن‌دار با مرد دیگری رابطه همجنسگرایی داشت. هر دو هم اعدام شدند. اما نه به جرم زنای محصنه، به جرم لواط. یا من اشتباه می‌کنم؟
.........
پرونده های زنای محصنه معمولا بیشتر از لواط اند چون ?راگیری اش بیشتر است.سال گذشته ?کر می کنم چند مورد اعدام به این دلیل داشتیم.

ارسال شده توسط: Sam در ساعت May 10, 2007 05:14 PM

به نام خدا
سلام به جای نظر دادن انتقادی که بر یکی از نشریات زنان وارد کرده ام برایتان می ?رستم :
..................
میم نون: این کامنت طولانی را من نمی توانم در بخش نظراتم پابلیش کنم متاس?انه
چون محدودیت واژگان دارد.

ارسال شده توسط: مریم در ساعت May 10, 2007 03:34 PM

نمیدونم چی بگم اما ?کر میکنم شما یک زن نیستید بلکه با اسم یک زن بلاگ درست کردید و یک مرد هستید.
.......
میم نون: دقیقا از روی چه نشانه ای به این ?کر رسیدید؟

ارسال شده توسط: sheila در ساعت May 9, 2007 11:24 AM

ببین من نمی تونم درک کنم چرا شما جماعت ?مینیست عوض اینکه پی یاد دادن ر?تار درست به هم جنسانتون باشین ، علاقه دارین بر اصلاح عر?ی که به حکم طبیعت و ذات جنس ماده از آن گریزی نیست پا ?شاری کنید؟ اگر از این شکایت دارید که چرا خانم ها نمیتونن مثل آقایون همزمان با دو مرد رابطه داشته باشند که آخه این با هزار هزار مقاله و اعتراض و امضای پتیشن قابل حل نیست.خب طبیعتشون این اجازه رو بهشون نمیده نه قانون های بشری. اما در رابطه با قانون طلاق به خیالم که راههایی برای اینکه زن بتواند از حق و حقوق بیشتری برخودار شود باشد منظورم اینه که این گلایه شما یک مقداری معقول تره.در ضمن در مورد سنگسار من با شما شدیدن موا?قم. بعید می دانم در این دیار مدارک اثبات چنین جرمی به اسانی ?راهم شود تا این حکم به مرحله اجرا برسد که اگر چنین بود انجام پنهانی آن چه دلیلی داشت؟

ارسال شده توسط: حسین در ساعت November 11, 2006 07:08 PM

سنگسار از مواردی است که در اسلام خیلی سخت موجباتش جمع می شود یعنی شرایط اثبات زنا بسیا بسیار سخت است. اما میبینیم که به راحتی در ایران تهمتش را می زنند و حتی به گ?تگوی دختر پسر را زنای تل?نی نام می دهند. امیدوارم با کمی ت?کر این موارد کمتر بشود و روزی هم رخت ببندد!

ارسال شده توسط: هومن در ساعت November 11, 2006 05:44 PM

نمی دونم چی بگم که نه شعار باشه و نه کلیشه !

ارسال شده توسط: میثم یوس?ی در ساعت November 11, 2006 05:14 PM

سلام دوست عزیز

با آرزوی مو?قیت برای شما
امیدوارم ?قط کا?ه نشین نباشید،باز هم ببینیمتون
ارادتمند

ارسال شده توسط: امیر مجیری در ساعت November 11, 2006 04:40 PM

نظر شما چيست؟










Remember personal info?